Hopp direkte til innhold

ØVELSE. Skipskollisjon utenfor Bremanger

Dette er en kritisk melding.

Veileder: ​Sjøtransport og havn i arealplanlegging – vurdering av virkninger

Sjøtransport og havner har viktige funksjoner for samfunnet. Det er viktig inkludere disse bruksområdene når man planlegger.

Når er sjøtransport og havn relevant i arealplanlegging?

Sjøtransport og havner er relevant ved planlegging i nærheten av eller i sjø. Arealplanleggingen skal rettes inn slik at ​

Hva​:

Som saksbehandler ønsker jeg å finne ut hvordan jeg kan vurdere planforslagets virkninger for sjøtransport og havn ​

Når:​

Om du planlegger noe i nærheten av sjøen, må du alltid vurdere om det du har tenkt å gjøre har virkninger for sjøtransport og havn. 

Sjekk virkninger for sjøtransport og havn i kystinfo.no>>

Nedenfor finner du en oversikt over viktige ting å passe på, og hvordan du skal vurdere planenes påvirkning på disse tematikkene. ​

Ankringsområde for sjøtransport 

Hva: For at sjøtransporten skal være effektiv og sikker må det settes av nok plass til ankring langs kysten. Ankringsområder ligger skjermet fra vær og vind og bunnforholdene er gode for å feste et anker. Det er størst behov for ankring i nærheten av havner, men det er også behov andre steder der fartøy ferdes, f.eks. langs hovedled og biled. ​

​Hvorfor: Ankringsområdene er viktige for fartøy som blant annet venter på kaiplass eller som har søkt ly for dårlig vær. Fartøy som ligger til anker har en viss bevegelse og kan støye, og dette kan påvirke planene. 

Sjekk ankringsområder i ditt område på kystinfo.no>>

Hvordan: Det er viktig at det ikke planlegges for noe som hindrer sikker og effektiv ferdsel og ankring i disse områdene.

Ankringsområder skal holdes fri for kabler, ledninger, rør og andre faste eller midlertidige installasjoner på bunnen, i overflaten og i vannsøylen.  

Vurdering av planforslagets virkninger 

Hvordan vil planforslaget påvirke ankringsområdet? ​

  • Vil tiltaket gjøre ankringsområdet mindre?​I noen tilfeller kan ankringsområdet gjøres mindre, men da må man sikre at fartøyene som ligger til anker fortsatt har plass til bevegelse, manøvrering og ferdsel.  ​
  • Generer tiltaket mer trafikk i og rundt ankringsområdet?  ​For eksempel kan et småbåtanlegg eller flytebrygge føre til mer trafikk i og rundt ankringsområdet. Dette kan påvirke fartøyenes muligheter for sikker manøvrering og ankring.  ​

Hvordan kan ankringsområdet ha innvirkninger på planforslaget?  ​

  • Planlegges det for tiltak som er følsom for støy fra ankringsområdet? ​Boligbebyggelse er et eksempel på et tiltak som kan påvirkes av støy fra et ankringsområde.  ​

Etter at du har svart på spørsmålene​

  • Planforslaget bør justeres for å minimere virkningene for ankringsområdet.  ​
  • Etter at kommunen har gjort disse vurderingene og justert planforslaget, bør planforslaget vurderes av en person med nautisk kompetanse.  ​
  • Til slutt kan du ta kontakt med Kystverket, som kan vurdere om planforslaget ser greit ut eller ikke. ​

Farledsareal

Hva: Farledene er transportsystemet på sjøen. Det meste av trafikken på sjøen går i farledene, og det er derfor viktig at det ikke planlegges for noe som hindrer sikker og effektiv ferdsel i disse områdene. Farleden deles inn i hovedled og biled, som vises som stiplede linjer på kartet. Farledsarealet er området som sjøtransporten hovedsakelig bruker, det vises som grønn skravur på kartet.​

Sjekk farledsareal for ditt område i kystinfo.no>>

Hvorfor: Arealene som sjøtransporten kan benytte blir begrenset av lokale forhold og permanente tiltak som for eksempel broer.  ​

For å kunne ferdes trygt og effektivt i farledene, må disse ha nok bredde, dybde og høyde, og færrest mulig store navigasjonsendringer.​

Hvordan: Dersom kommunen planlegger noe i eller i nærheten av farledene, må forslagets virkninger for sjøtransport og havn vurderes.  ​

Følgende punkter bør vurderes når forslagsstiller skal vurdere hvilke virkninger planen har for ferdsel i farledene:​

Spørsmål en kan stille seg​:

Til toppen