Hopp direkte til innhold

ØVELSE. Skipskollisjon utenfor Bremanger

Dette er en kritisk melding.

Videreutvikling av AIS

Kartutsnitt av et virtuelt AIS merke og tekstbeskrivelse
Virtuelt AtoN som viser en drivende fritidsbåt i farvannet - sett i Kystverkets sjøtrafikksentralsystem.

AIS ble i utgangspunktet etablert som et antikollisjonssystem for fartøy. I dag har AIS et enda større bruksområde.

For Kystverket og andre myndigheter er AIS et sentralt verktøy som brukes daglig for å ivareta sikkerhet til sjøs. Utover overvåking av trafikk, har Kystverket i senere år integrert AIS data på flere andre områder:

Virtuelle AtoNs

  • Et virtuelt AtoN er en digital synliggjøring av et hinder eller en fare til sjøs. Sjømerket er kun er synlig i digital form, eksempelvis i en kartplotter om bord i fartøy, og eksisterer ikke fysisk.
  • AtoN står for Aids to Navigation og er tradisjonelt et fysisk sjømerke som varsler sjøfarende om farer og hindringer til sjøs.
  • I Kystverkets sjøtrafikksentraltjeneste blir virtuelle AtoNs eksempelvis brukt for å markere drivende gjenstander eller fartøy i sjø overfor annen trafikk i området.

Dynamisk risikoovervåking

  • Dynamisk risikoovervåking, der AIS er en av datakildene, er en del av beslutningsstøtteverktøyet i sjøtrafikksentraltjenesten.
  • Basert på historiske AIS data beregner kunstig intelligens, i form av algoritmer, risikoen er for at et avvik i trafikken vil kunne skje i nær fremtid.

Distribusjon av vindvarsler

  • AIS-basestasjoner sender vindvarslingsdata fra Kystverkets Kystvær database til fartøyers AIS-mottaker om bord.
  • Navigatører kan dermed se vindvarsler i AIS-systemet om bord.
Til toppen